Je bent misschien iemand die denkt dat je vriendelijk bent als je je stoel in een vliegtuig afstaat aan iemand anders zodat diegene naast zijn of haar familie kan zitten.

Maar wat als je extra hebt betaald voor een stoel met meer beenruimte? En wat als de andere stoel in het midden tussen twee andere stoelen staat?

Er gaat een discussie rond op het internet waarin mensen zich afvragen waarom en wanneer je inderdaad van stoel kunt wisselen en onder welke voorwaarden je kunt weigeren.

Reisexperts zeggen dat het afhangt van de situatie. Volgens hen zijn er legitieme redenen om te vragen voor een wissel, zoals gewichtsverspreiding, verkeerde boekingen en uitgevallen vluchten waardoor plannen in de war geschopt worden.

Maar uiteindelijk hoef je - ook volgens de experts - nooit in te stemmen en mag je dus weigeren.

Wees voorzichtig

Sommige reizigers deelden hun ervaringen via sociale media. Daarin maken ze duidelijk dat mensen voorzichtig moeten zijn als gevraagd wordt om van stoel te wisselen. Niet iedereen zou namelijk de beste intenties hebben als ze een stoelruil voorstellen.

TikTokker Nick zegt in een video op het sociale platform dat hij meemaakte dat een vader met veel bombarie het vliegtuig uitgezet werd omdat hij niet naast zijn zoons kon zitten. De persoon op die plek weigerde te ruilen, waarop de vader enorm boos werd.

Volgens Nick is het niet makkelijk om van stoel te ruilen en is het het makkelijkst om er niet eens aan te beginnen. "Het was vermoeiend", zegt hij. "Als je gaat reizen moet je het gewoon beter plannen."

Een andere TikTokker genaamd Rylie deelde ook haar ervaring. Ze zegt dat ze 40 dollar extra had betaald voor een stoel bij het raam dichterbij de voorkant van het vliegtuig. Het zou helpen haar beter te ontspannen. Bij het boarden kwam er een familie met vier kinderen bij haar in de buurt, waarvan de vader haar bij haar schouder greep en vroeg of ze misschien wilde verplaatsen.

Rylie ging hier niet mee akkoord, omdat ze voor de plek had betaald en legde daarop uit dat ze niet in het midden wilde zitten. Volgens haar veranderde de houding van de man direct.

"Hij keek me recht in mijn ogen aan en zei 'Oh, dus je laat een kind echt daar achter in haar eentje zitten in een stoel in het midden en niet bij haar familie?,'" zegt Rylie. "Ik antwoordde 'dat is de stoel toch?' Waarom ga jij daar niet zitten en laat je het kind bij de rest van haar familie zitten? Waarom moet ik verplaatsen?"

Volgens Rylie zei de man nog: "Niemand geeft nog iets om families tegenwoordig."

@ryspams4

As a literal mom ill never understand the audacity of parents thinking theyre better than other people. Also the kicker is HIS NAME was on the middle seat ticket not even his poor daughter 😭😭😭 #horrorstories #americanairlines #dia #denver #audacity #fyp #viral

♬ original sound - ryspams4

Wees vriendelijk maar duidelijk

Niet alleen TikTokkers delen hun ervaringen, maar ook anderen mengen zich in de discussie.

Veel van hen kunnen inzien dat er fouten gemaakt worden tijdens het boeken van vluchten, maar ze wijzen er ook op dat het uiteindelijk wel je eigen fout is als je het niet goed genoeg geboekt hebt.

"Jouw slechte planning is niet mijn probleem", stelt iemand in de reacties.

Een andere persoon zeht het simpel: "Tenzij iemand me een stoel in de eerste klas geeft, wissel ik niet."

Reisinfluencer Jessica Dante vertelde Business Insider dat er wel degelijk goede redenen zijn die iemand kan hebben als ze jou om een stoelruil vragen. Een daarvan is dat diegene iemand helpt die met jonge kinderen reist, bang is voor vliegen of gehandicapt is.

"Maar als je iemand vraagt om te ruilen voor een slechtere plek, dan staat de andere passagier volledig in zijn recht om dit te weigeren", zegt ze.

"Degene die gevraagd wordt om ergens anders te gaan zitten, moet de situatie eerst goed beoordelen en vragen wat de reden voor het verzoek is. Ook moet er goed gekeken worden naar de andere stoel", stelt Dante. "Als de ruil inhoudt dat jij minder comfortabel moet zitten, dan is het prima om 'nee' te zeggen."

Volgens Dante is beste reactie vriendelijk maar duidelijk. En als dingen dan toch uit de hand dreigen te lopen, moet vliegtuigpersoneel ingrijpen.

Oprichter Ally Gibson van reisblog Ally Travels zegt tegen Business Insider dat het voor haar vooral neerkomt op enkele details van het verzoek: vraagt men het vriendelijk en stellen ze voor dat ik verplaats naar een betere stoel.

"Als het antwoord op een van deze twee 'nee' is, dan wissel ik niet", zegt ze.

Schakel hulp in als dat nodig is

Gibson zegt dat ze normaliter erg kortaf is in haar antwoorden, maar stelt voor dat andere passagiers het personeel aan boord van het vliegtuig om hulp moeten vragen.

Luchtvaartmaatschappijen bieden vaak de optie om stoelen vooraf te kiezen. Het zou goed zijn als reizigers daar gebruik van maken.

Volgens Gibson kunnen veel van de problemen worden voorkomen als ze vooraf en bij voorkeur bij het boeken al aangepakt worden.

"Het is frustrerend als je extra betaald voor een stoel en dan alsnog op het laatste moment moet verplaatsen, omdat iemand anders slecht is in plannen", zegt ze. "Hier liggen niet alleen verbeterpunten voor de reizigers, maar ook voor luchtvaartmaatschappijen."

Carrie Bradley, een voormalig stewardes en schrijfster voor reisblog Flying With a Baby, zegt tegen Business Insider dat het te simpel is om er vanuit te gaan dat het altijd slechte planning is. Vluchten vallen uit en er kunnen dingen fout gaan bij het boeken, waardoor families verspreid over een vliegtuig komen te zitten, terwijl ze daar bij het boeken toch echt rekening mee gehouden hebben.

Uiteindelijk is het jouw keuze of je wilt verplaatsen of niet, maar het is belangrijk om altijd vriendelijk te blijven, stelt ze.

"Toen ik stewardess was, waren we de mensen die besloten te verplaatsen altijd heel erg dankbaar. We schonken deze mensen vaak extra aandacht om hun vlucht te verbeteren", zegt Bradley.

"Dat ging van een extra glaasje frisdrank tot extra kussens en dekens, of misschien wat extraatjes vanuit de hogere klasses, als die over waren".

LEES OOK: Ik was 10 jaar lang stewardess: dit zijn de 10 grootste fouten die ik passagiers zag maken tijdens een vlucht